Slevy na oříšky, másla a lyofilizované ovoce celý měsíc -->NAKUPOVAT!

DIETY POD LUPOU: RAW FOOD, ANEB SYROVÉ JE ZDRAVÉ?

Raw food dieta je jedna z nejvíce polarizujících. Podle jejích zastánců je syrové jídlo ideální pro lidské zdraví. Někteří odborníci naopak varují před možnými riziky. Je syrová strava bezpečná? A může být pro vaše tělo benefitní? Více v dnešním článku.

66

 

1) Co je to raw food dieta

Raw food dieta spočívá v konzumaci syrových, tepelně neupravených potravin. Většinou se skládá ze zeleniny, ovoce a semínek, zřídka i z masa a ryb. Aby byl pokrm považován za syrový, nesmí být tepelně upravován teplotou vyšší 48 ⁰C, ani pasterizován, nebo jinak průmyslově zpracován [1]

 

2) Proč byste něco takového dělali?

Zastánci raw food věří, že ohřívané potraviny se špatně tráví, nejsou tak výživné, a navíc ztrácí důležitou „životní energii“ [2].

 

  • Výzkum je v tom víceméně podporuje

Některé potraviny naturálně obsahují enzymy, které usnadňují trávení – většina z nich se ale rozpadá při teplotách vyšších 47 ⁰C [3]. Z jídla je tedy doslova vypečete. Tělo pak potřebuji více vlastních trávicích látek, aby pokrm zpracovalo.

Během tepelné úpravy se z potravin ztrácí i ve vodě rozpustné vitamíny C a B [4]. Při vaření zeleniny jich zmizí až 60 % [5].

 

  • Nicméně, i tepelná úprava potravin má své výhody

Zaprvé, mnohem lépe se kouše, což šetří energii i čas [6]. Vařením rozkládáte rostlinná pletiva i škodlivé silice, což usnadní trávení a zabraňuje nadýmání.

Vařením zeleniny zvyšujete její antioxidační účinky. Například antioxidant lycopene snadněji získáte z uvařeného pokrmu, než ze syrového [7]. To samé platí pro látky obsažené v brokolici, mrkvi a cuketě [8]. U rajčat se celková antioxidační kapacita vařením zvyšuje až o 60 % [9].

Zcela zásadním efektem vaření je zničení všech potenciálně nebezpečných mikrobů a parazitů. Těm se vystavujete, pokud konzumujete syrové maso, ryby a vajíčka. Uvedené potraviny lze sice získat v kvalitě, která zaručí minimalizaci kontaminace, nicméně jistota, je jistota.

 

3) Možné benefity raw food diety

Díky vysokému obsahu zeleniny a ovoce pomáhá raw food dieta chránit před onemocněním srdce [10], redukuje riziko vzniku diabetu [11] a může usnadnit hubnutí [12].

 

4) Raw food má i svá rizika

V některých studiích mají lidé dlouhodobě praktikující raw food dietu oslabené kosti [13]. Mluví se i o urychleném úpadku kvality zubů, v jedné studii došlo k degeneračním změnám u téměř 98 % účastníků.

 

5) Jak se stravovat

Nejprve se ujistěte, že alespoň 75 % vašeho jídelníčku tvoří syrové potraviny, nebo potraviny tepelně upravované pouze do teploty 48 ⁰C. Mixování, nebo sušení, je povolené.

Nejčastěji tak budete jíst:

  • Ovoce a zeleninu (sušenou, nebo rozmixovanou v podobě smoothie a polévek)
  • Oříšky a semínka (ne ty pražené)
  • Ryby v sushi kvalitě
  • V extrémních případech syrové maso a vajíčka (zde si opravdu dejte záležet na původu)
  • Vyhnout byste se naopak měli průmyslově zpracovaným jídlům, obilninám, luštěninám, cukrům, alkoholu, čaji i kávě.

 

Zdroje:

1) Raw Food Diet Review: Benefits, What You Eat, & More (webmd.com)

2) The raw food diet: Types, benefits, and risks (medicalnewstoday.com)

3) Transient model of thermal deactivation of enzymes (nih.gov)

4) Vitamin profile of cooked foods: how healthy is the practice of ready-to-eat foods? - PubMed (nih.gov)

5) Cooking losses of thiamin in food and its nutritional significance - PubMed (nih.gov)

6) 'Cooking as a biological trait' - PubMed (nih.gov)

7) Thermal processing enhances the nutritional value of tomatoes by increasing total antioxidant activity - PubMed (nih.gov)

8) Effects of different cooking methods on nutritional and physicochemical characteristics of selected vegetables - PubMed (nih.gov)

9) Thermal processing enhances the nutritional value of tomatoes by increasing total antioxidant activity - PubMed (nih.gov)

10) Increased consumption of fruit and vegetables is related to a reduced risk of coronary heart disease: meta-analysis of cohort studies - PubMed (nih.gov)

11) Metabolic effects of dietary fiber consumption and prevention of diabetes - PubMed (nih.gov)

12) Type of Vegetarian Diet, Body Weight, and Prevalence of Type 2 Diabetes (nih.gov)].

13) Low bone mass in subjects on a long-term raw vegetarian diet - PubMed (nih.gov)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení