SLEVA NA MOUKY A PROTEINOVÉ PALAČINKY - 40 %. NAKUPUJ ZDE!

DIETY POD LUPOU: JE KETO DIETA OPRAVDU PRO KAŽDÉHO?

O čem keto dieta je?

 

Autor článku: Mikuláš Mačas

Keto dieta si poslední dobou zažívá velký boom. Někdo na ni nedá dopustit, jiní varují před možnými zdravotními riziky. Nahradit cukr tukem není jednoduché. Jaké má keto dieta benefity, a co při ní vlastně jíte, se dozvíte v dnešním článku.

Obrázek15555

 

Keto dieta spočívá v drastickém nahrazení sacharidů tuky. Jak na to reaguje lidské tělo? Překvapivě dobře.

Organizmus se dostane do metabolického stavu ketózy, při kterém štěpí tuky na energii a ketony [1]. Někteří vědci ketózu vysledovali až do evolučních začátků lidského druhu. Podle nich [2] pomáhala pravěkým lovcům přečkat období, kdy se zrovna nedařilo při lovu.

Ketóza začíná už při snížení příjmu sacharidů na 20 až 50 g denně [3]. Pro udržení je důležité sledovat i příjem proteinů. Tělo je dokáže přeměnit na glukózu, která by ve větším množství ketonický stav narušila [4].

Nastání stavu ketózy si snadno ověříte pomocí testů. K dostání jsou dechové, krevní i močové.

 

1) Jaké druhy keto diet existují?

Druhů keto diet je více, ne vždy musíte cukry vyřadit úplně [5]:

  • Standard keto dieta (SKD) obsahuje velmi málo sacharidů, středně proteinu a hodně tuku. Poměr je typicky 70 % tuk, 20 % protein, 10 % cukry
  • Cyklická keto dieta (CKD) to často střídá. Typicky jíte pět dní jako na standartní keto dietě, ale pak si dáte dva dny pauzu, kdy sacharidy tolik nehlídáte. 
  • Cílená keto dieta (TKD) je zaměřená na sportovce. Sacharidy při ní konzumujete pouze během zvýšené fyzické zátěže a při tréninku.
  • High protein keto dieta je podobná standartní variantě, ale jíte více proteinu a o trochu méně cukrů. Poměr je 60 % tuk, 35 % protein a 5 % sacharidů.

 

2) Benefity keto diety

Keto dieta je dobře prozkoumaná, původně dokonce sloužila jako terapie pro léčbu epilepsie [6]. Omezení cukrů a ketóza přináší tělu několik zdravotních benefitů:

  • Pomáhá s redukcí váhy. Keto je v hubnutí stejně efektivní jako diety založené na omezení tuku [7]. Podle některých zdrojů je dokonce lepší [8].
  • Předchází onemocnění srdce. Ketóza účinně redukuje tělesný tuk, špatný LDL cholesterol i krevní tlak [9].
  • Pomáhá při chemoterapii.Vědecké týmy po celém světě zkoumají keto dietu v roli podpůrné léčby při rakovině. Podle některých prací zpomaluje růst nádoru [10].
  • Má velký potenciál u Alzheimerovi poruchy.Keto dieta podle některých prací redukuje symptomy onemocnění a zpomaluje její budoucí progres [11].
  • Pomáhá při poranění mozku. V některých studiích se lidé s keto dietou lépe dostávají z následků poranění mozku [12].

 

3) Rizika a vedlejší účinky ketodiety

Ketodietu světoví experti vnímají jako bezpečnou pro většinu lidí. Pozor by si měli dát jen diabetici. Ketóza u nich může snadno způsobit hypoglykemický šok [13].

Někteří lidé se během keto diety setkávají i s pocity únavy, nechutenstvím nebo naopak zvýšeným apetitem, zvracením a zácpou. Pro příznaky se vžil termín keto flue [14]. Měly by samovolně odeznít po pár dnech [15].

 

4) Co jíst při keto dietě?  

Všechno kromě sacharidů. Důležité bude plánování, protože pokud vás najednou přepadne hlad, je těžké cukrům odolat.

Základ jídelníčku tvoří masa a tučné ryby, semínka a oříšky (slunečnicová, mandle, arašídy atp.) a sýry (čedar, kozí, mozzarella). Jako přílohu doporučujeme low carb zeleninu, třeba cibuli, česnek, papriku, nebo rajče. Pro mlsání nakupte alespoň 90% čokoládu.

Zdroje:

1) The Ketogenic Diet: A Detailed Beginner's Guide to Keto (healthline.com)

2) The Keto Diet and Human Evolution - Dr. Robert Kiltz (doctorkiltz.com)

3) Ketogenic Diet - StatPearls - NCBI Bookshelf (nih.gov)

4) Physiology, Gluconeogenesis - StatPearls - NCBI Bookshelf (nih.gov)

5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6251269/

6) How Low Carb and Keto Diets Boost Brain Health: Epilepsy & More (healthline.com)

7) Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials - PubMed (nih.gov)

8) Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials - PubMed (nih.gov)

9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452247/

10) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5842847/

11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6720297/

12) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24721741/

13) Keto Diet and Diabetes Risk (healthline.com)

14) The Keto Flu: Symptoms and How to Get Rid of It (healthline.com)

15) Ketogenic diets for drug‐resistant epilepsy (nih.gov)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.