ADVENTNÍ KALENDÁŘ JIŽ BRZY...

DIETY POD LUPOU: JE PŘERUŠOVANÝ PŮST OPRAVDU TAK ZDRAVÝ?

Ačkoliv zní přerušovaný půst radikálně, stává se rychle oblíbeným životním stylem. Podle mnoha studií zlepšuje psychickou i fyzickou výkonost, přináší i nespočet zdravotních benefitů. Co všechno přerušovaný půst obnáší? Vyplatí se ho zkusit? A je to bezpečné?

Obrázek1_2

1) Co je to přerušovaný půst

Přerušovaný půst je dieta, při které střídáte období půstu s obdobím klasické stravy. Nejde tedy tak o to, co jíte, ale spíše kdy.

Podle některých zdrojů jsou období půstu pro tělo přirozenější než obecně zažité stravování třikrát denně. Odkazují se na období lovců sběračů, kdy tlupy často hladověly [1]. S půsty se setkáte u většiny světových náboženství.

2) Metody přerušovaného půstu

Jak často se postit? Odpovědí je více. Podle konkrétních pohledů se vymezilo několik přístupů:

  • Při metodě 16/8 nesnídáte a jíte pouze 8 hodin denně. Mezi každou periodou jezení držíte půst alespoň 16 hodin.
  • Při metodě eat-stop-eat držíte půst jednou/dvakrát do týdne.
  • Při metodě 5:2 se stravujete normálně pět dní v týdnu, zbylé dva jíte pouze 500-600 kalorií.

Nejoblíbenější je metoda 16/8, obecně bývá i nejjednodušší na dodržení.

3) Zdravotní benefity přerušovaného půstu

Přerušovaný půst mění fungování vašeho těla na molekulární úrovni:

  • Až pětinásobně se zvyšují hladiny růstového hormonu, což mimo jiné přispívá k růstu svalové hmoty [2].
  • Půst dramaticky snižuje hladinu inzulinu v krvi, usnadňuje pálení tuků [3].
  • V těle se nastartují opravné procesy [4]. Buňky začnou cíleně lokalizovat a rozkládat nefunkční proteiny, čímž se očišťují a zlepšují svoji funkci [5].
  • Aktivují se genové sekvence spojované s vitalitou a ochranou vůči onemocněním [6].

Tyto tělesné změny následně umožňují:

  • Redukci inzulinové rezistence [7].
  • Snížení hladin tělesného zánětu, což vede ke zlepšení fyzické kondice, výkonu i imunity [8].
  • Zvýšení mentálního výkonu i snížení rizika neurodegenerativních onemocnění [9, 10].
  • Snížení rizika vzniku rakoviny, i podporu při chemoterapii. Půst v některých studií zabránil formaci nádoru [11]. Zároveň, jiné práce ukázaly, že vystavení nádoru několika cyklům půstu snižuje jeho růst a šíření stejně efektivně, jako chemoterapie [12].

4) Možná rizika půstu

Půst by neměly držet těhotné ženy, děti, lidé trpící cukrovkou, podváhou nebo jinými metabolickými obtížemi.

Některé práce naznačují, že ženy přerušovaný půst snáší hůř. V jedné studii u nich, oproti mužům, došlo k nebezpečnému úbytku krevního cukru [13]. Ve studiích na zvířatech dochází u samiček k maskulinizaci, ztrátě plodnosti a vynechávání cyklů, nicméně tyto závěry je těžké přenést na člověka [14].

5) Co při půstu pít?

Během půstu můžete pít vodu, čaje i kávu. Důležité je nepřidávat cukr. Káva může pomoci s překonáním pocitů hladu.

6) Můžete během půstu cvičit?

Ano, ale s mírou. Někteří odborníci doporučují trénink doplnit konzumací aminokyselin BCAA.

Zdroje:

1) https://www.webmd.com/diet/features/is_fasting_healthy

2) Fasting enhances growth hormone secretion and amplifies the complex rhythms of growth hormone secretion in man. (nih.gov)

3) Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism - PubMed (nih.gov)

4) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)].

5) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)

6) Metabolic regulation of Sirtuins upon fasting and the implication for cancer - PubMed (nih.gov)

7) Effects of intermittent fasting on health markers in those with type 2 diabetes: A pilot study (nih.gov)

8) The inflammation theory of disease (nih.gov)

9) Chronic intermittent fasting improves cognitive functions and brain structures in mice - PubMed (nih.gov)

10) Dietary restriction and 2-deoxyglucose administration improve behavioral outcome and reduce degeneration of dopaminergic neurons in models of Parkinson's disease - PubMed (nih.gov)

11) Effects of fasting and intermittent fasting on rat hepatocarcinogenesis induced by diethylnitrosamine - PubMed (nih.gov)

12) Fasting Cycles Retard Growth of Tumors and Sensitize a Range of Cancer Cell Types to Chemotherapy (nih.gov)

13) Glucose tolerance and skeletal muscle gene expression in response to alternate day fasting - PubMed (nih.gov)

14) Sex-dependent metabolic, neuroendocrine, and cognitive responses to dietary energy restriction and excess - PubMed (nih.gov)] [Gonadal transcriptome alterations in response to dietary energy intake: sensing the reproductive environment - PubMed (nih.gov)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.