DIETY POD LUPOU: JE PŘERUŠOVANÝ PŮST OPRAVDU TAK ZDRAVÝ?

Ačkoliv zní přerušovaný půst radikálně, stává se rychle oblíbeným životním stylem. Podle mnoha studií zlepšuje psychickou i fyzickou výkonost, přináší i nespočet zdravotních benefitů. Co všechno přerušovaný půst obnáší? Vyplatí se ho zkusit? A je to bezpečné?

Obrázek1_2

1) Co je to přerušovaný půst

Přerušovaný půst je dieta, při které střídáte období půstu s obdobím klasické stravy. Nejde tedy tak o to, co jíte, ale spíše kdy.

Podle některých zdrojů jsou období půstu pro tělo přirozenější než obecně zažité stravování třikrát denně. Odkazují se na období lovců sběračů, kdy tlupy často hladověly [1]. S půsty se setkáte u většiny světových náboženství.

2) Metody přerušovaného půstu

Jak často se postit? Odpovědí je více. Podle konkrétních pohledů se vymezilo několik přístupů:

  • Při metodě 16/8 nesnídáte a jíte pouze 8 hodin denně. Mezi každou periodou jezení držíte půst alespoň 16 hodin.
  • Při metodě eat-stop-eat držíte půst jednou/dvakrát do týdne.
  • Při metodě 5:2 se stravujete normálně pět dní v týdnu, zbylé dva jíte pouze 500-600 kalorií.

Nejoblíbenější je metoda 16/8, obecně bývá i nejjednodušší na dodržení.

3) Zdravotní benefity přerušovaného půstu

Přerušovaný půst mění fungování vašeho těla na molekulární úrovni:

  • Až pětinásobně se zvyšují hladiny růstového hormonu, což mimo jiné přispívá k růstu svalové hmoty [2].
  • Půst dramaticky snižuje hladinu inzulinu v krvi, usnadňuje pálení tuků [3].
  • V těle se nastartují opravné procesy [4]. Buňky začnou cíleně lokalizovat a rozkládat nefunkční proteiny, čímž se očišťují a zlepšují svoji funkci [5].
  • Aktivují se genové sekvence spojované s vitalitou a ochranou vůči onemocněním [6].

Tyto tělesné změny následně umožňují:

  • Redukci inzulinové rezistence [7].
  • Snížení hladin tělesného zánětu, což vede ke zlepšení fyzické kondice, výkonu i imunity [8].
  • Zvýšení mentálního výkonu i snížení rizika neurodegenerativních onemocnění [9, 10].
  • Snížení rizika vzniku rakoviny, i podporu při chemoterapii. Půst v některých studií zabránil formaci nádoru [11]. Zároveň, jiné práce ukázaly, že vystavení nádoru několika cyklům půstu snižuje jeho růst a šíření stejně efektivně, jako chemoterapie [12].

4) Možná rizika půstu

Půst by neměly držet těhotné ženy, děti, lidé trpící cukrovkou, podváhou nebo jinými metabolickými obtížemi.

Některé práce naznačují, že ženy přerušovaný půst snáší hůř. V jedné studii u nich, oproti mužům, došlo k nebezpečnému úbytku krevního cukru [13]. Ve studiích na zvířatech dochází u samiček k maskulinizaci, ztrátě plodnosti a vynechávání cyklů, nicméně tyto závěry je těžké přenést na člověka [14].

5) Co při půstu pít?

Během půstu můžete pít vodu, čaje i kávu. Důležité je nepřidávat cukr. Káva může pomoci s překonáním pocitů hladu.

6) Můžete během půstu cvičit?

Ano, ale s mírou. Někteří odborníci doporučují trénink doplnit konzumací aminokyselin BCAA.

Zdroje:

1) https://www.webmd.com/diet/features/is_fasting_healthy

2) Fasting enhances growth hormone secretion and amplifies the complex rhythms of growth hormone secretion in man. (nih.gov)

3) Alternate-day fasting in nonobese subjects: effects on body weight, body composition, and energy metabolism - PubMed (nih.gov)

4) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)].

5) Short-term fasting induces profound neuronal autophagy (nih.gov)

6) Metabolic regulation of Sirtuins upon fasting and the implication for cancer - PubMed (nih.gov)

7) Effects of intermittent fasting on health markers in those with type 2 diabetes: A pilot study (nih.gov)

8) The inflammation theory of disease (nih.gov)

9) Chronic intermittent fasting improves cognitive functions and brain structures in mice - PubMed (nih.gov)

10) Dietary restriction and 2-deoxyglucose administration improve behavioral outcome and reduce degeneration of dopaminergic neurons in models of Parkinson's disease - PubMed (nih.gov)

11) Effects of fasting and intermittent fasting on rat hepatocarcinogenesis induced by diethylnitrosamine - PubMed (nih.gov)

12) Fasting Cycles Retard Growth of Tumors and Sensitize a Range of Cancer Cell Types to Chemotherapy (nih.gov)

13) Glucose tolerance and skeletal muscle gene expression in response to alternate day fasting - PubMed (nih.gov)

14) Sex-dependent metabolic, neuroendocrine, and cognitive responses to dietary energy restriction and excess - PubMed (nih.gov)] [Gonadal transcriptome alterations in response to dietary energy intake: sensing the reproductive environment - PubMed (nih.gov)

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení