SLEVA NA MOUKY A PROTEINOVÉ PALAČINKY - 40 %. NAKUPUJ ZDE!

CO JE TO POTRAVINOVÁ INTOLERANCE A JAK PROTI NÍ BOJOVAT?

Některá jídla nám nedělají dobře, ať už jsou zdravá nebo ne. Na vině jsou často potravinové intolerance. Jedná se o lehkou formu alergie, která se projevuje nadýmáním, zažívacími problémy, únavou, nebo sníženou imunitou. Nejlepším řešením je rizikové potraviny omezit, nebo zcela vyřadit z jídelníčku.

 Obrázek159

 

1) Co je to potravinová intolerance a jak vzniká?

Intolerancí trpí až 20 % [1] světové populace. Často se pletou s alergiemi. Jaký je mezi nimi rozdíl?

  • Alergie je reakce imunitního systému celého těla. Mezi symptomy patří kopřivka, otoky, svědění, malátnost.
  • Intolerance je reakce trávicího systému. Příznaky obsahují nadýmání, plynatost, zácpy, nebo nevolnost. Často je původcem IBS [2].
  • Intolerance jsou způsobeny neschopností těla trávit určité potraviny. Ne vině je nejčastěji nedostatek enzymů. Nestrávené zbytky tělo vnímá jako nebezpečné externí objekty, pro jejich odstranění mobilizuje imunitní systém (hlavně makrofágy). Na střevní sliznici tím vzniká mikroskopický zánět, který se následně projevuje trávicími obtížemi [3].
  • Mezi nejvíce rizikové „alergeny“ patří laktóza, mléčná bílkovina a lepek
  • Špatné trávení určitých složek potravy je podle českého odborníka MUDr. Petra Hory způsobeno i obecně nezdravou výživou a stresem [4]. Jednostranně zaměřený jídelníček enzymy krátkodobě „vyčerpá“, čímž vznikají výše popsané příznaky.
  • Neřešená intolerance často přeroste v chronický problém.

2) Intolerance snižují imunitu i fyzickou kondici, zvyšují riziko autoimunních onemocnění.

Vnitřním symptomem potravinové intolerance jsou zvýšené hladiny zánětu v trávicím traktu. Krátkodobě jde o adaptivní odpověď těla na problém. Z dlouhodobého hlediska ale zánětlivá reakce tělo vysiluje a snižuje jeho obranyschopnost [5].

Výsledkem je náchylnost vůči akutním, ale i chronickým autoimunitním onemocněním [6]. Častá je nadměrná únava, snížený výkon, nechutenství a obtíže s náběrem, nebo naopak shazováním váhy [7].

3) Jak vyzrát na potravinové intolerance? Začněte eliminační dietou.

Eliminační dieta je v boji proti potravinovým intolerancím zlatý standart. Postup je jednoduchý:

  1. Udělejte si seznam jídel, o kterých víte, že vašemu zažívání nesvědčí.
  2. Tyto potraviny zcela vyřaďte z jídelníčku.
  3. Po 5-6 týdnech potraviny začněte opět jíst. Pokud se objeví symptomy intolerance, zjistili jste příčinu.

4) Pokud příznaky intolerancí dlouhodobě omezují váš život, pomůže jedině odborné vyšetření.

Ačkoliv na potravinové intolerance existuje široké množství domácích řešení, když jde do tuhého, pomůže jedině specialista. Při eliminační dietě navíc nikdy nezjistíte, na co přesně intoleranci máte – na celý pokrm, nebo jen jeho část (například kofein)?

V České republice existuje několik specializovaných laboratoří, které Vám pečlivě zanalyzují většinu možných spouštěčů zánětlivé reakce, a následně Vám pomohou s tvorbou jídelníčku. Příkladem je klinika Medical Beauty v Plzni, kde testují až 300 potravinových složek.

Zdroje: 

1,2,3. What is a food intolerance?

4. Analýza potravinové intolerance

5. Strengthening the Immune System and Reducing Inflammation and Oxidative Stress through Diet and Nutrition: Considerations during the COVID-19 Crisis

6. Inflammatory symptoms, immune system and food intolerance: One cause – many symptoms

7. How Food Intolerance Could Be Affecting Your Performance

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.