SLEVA NA MOUKY A PROTEINOVÉ PALAČINKY - 40 %. NAKUPUJ ZDE!

LETNÍ SERIÁL: 5 + 1 TIPŮ, JAK ZŮSTAT I NA DOVOLENÉ AKTIVNÍ A FIT

Autor článku: Mikuláš Mačas

I když je dovolená časem odpočinku, je škoda ji jen tak proležet. Ať už cestujete po česku, nebo odlétáte za exotikou, vždy se najde způsob, jak se zabavit fajn sportovní aktivitou. Ty nejlepší, i s jejich benefity pro zdraví, najdete v dnešním článku.

xtipu

1) Vyrazte na vodu

Vodáctví je v Česku velmi oblíbené a v létě vždy ožívá na plno. Nejvíce se sjíždí řeky Lužnice, Sázava, Vltava, nebo Berounka a Morava. Vyjížďky často lemuje klidná česká příroda nebo rovnou slavné památky, třeba když projíždíte Českým Krumlovem. Hlavně jde ale o fajn aktivitu pro partu přátel nebo celou rodinu.

Ze sportovního hlediska má vodáctví několik benefitů [1]:

  • Jde o nízko nárazovou aktivitu, která cvičí vaše svaly a výdrž, aniž by zatěžovala klouby a vazy.
  • Při pádlování hrozí jen minimální riziko úrazu.
  • Pádlování posiluje břišní svaly a střed těla, čímž snižuje riziko bolení spodní části zad [2].
  • Vodáctví je velmi efektivní způsob, jak spálit nadbytečné kalorie. Už při mírném tempu pálíte zhruba 250 kalorií za hodinu, a pokud opravdu zaberte, dostanete se až na 900.

 

2) Jděte se projít

Podle odborníků by měl člověk každý den ujít aspoň 10 tisíc kroků (zhruba 8 kilometrů). Během pracovního dne bohužel zvládneme sotva polovinu. Dovolená je proto skvělý způsob, jak tento nedostatek napravit. Ať už vyrazíte do přírody, do hor, nebo v podvečer projdete celé město, čeká vás opět řada zdravotních benefitů [3]:

  • Chození prospívá vašemu srdci. Dlouhodobě redukuje krevní tlak, zlepšuje příznaky glukózové intolerance a snižuje špatný krevní cholesterol.
  • Chození posiluje střed těla a zlepšuje balanc.
  • Procházkou v přírodě snadno procvičíte celé tělo. Při chůzi do kopce zabírají svaly nohou a pozadí, při sešlapu naopak pracují lýtka, boky a střed těla. Záda často vyvažují batoh se svačinou, ruce zapojíte, pokud používáte trekingové hole.
  • Pravidelné chození pomáhá pálit kalorie. Pro viditelné změny stačí už 50 minut týdně.

 

3) Choďte běhat

Pokud máte na chození příliš energie, nebo málo času, zkuste si zaběhat. Získáte všechny benefity jako z chození, větší zátěž navíc vytrénuje fyzickou odolnost a výdrž [4]. V létě je na běh nejlepší ráno a večer, poledne bývá příliš rozpálené. Pokud dovolenou trávíte v tropech, nezapomeňte se před výkonem aklimatizovat – třeba teplou sprchou.

A jak že aklimatizaci poznáte? Začnete se potit, a hodně ????.

 

4) Jděte si zaplavat

Plavání je jednou s nejvšestrannějších fyzických aktivit. Posiluje celé tělo, zvyšuje výdrž, kapacitu plic, zdraví srdce i mysli. To vše, aniž by zatěžovalo klouby nebo vazy, i riziko zranění je takřka minimální [5]. Omezeno není ani věkem, ani fyzickou kondicí.

U moře si dávejte pozor a neplavte moc daleko, ať vás nepolapí náhodné proudy. Po plavání se vždy osprchujte a namažte opalovacím krémem, jinak riskujete vyrážky a nepříjemné loupání kůže. Větší péči věnujte i vlasům, se slanou a chlorovanou vodou se nemají příliš v lásce.

 

5) Plážovým sportům zdar

Plaváním sportovní zábava u moře nekončí – na své si přijdou i milovníci plážových sportů. Každé letovisko bude mít síť na beach volejbal nebo nohec. Oba jsou skvělé sporty, které si užije celá rodina.

 

6) Nevydařilo se počasí a trčíte v hotelu? Zachrání vás jóga

Ke cvičení jógy nepotřebujete vůbec nic, snad jen motivaci a nějakou podložku. Díky tomu se hodí doslova pro jakoukoliv situaci i místo.

  • Odborníky je dlouhodobě považována za klíč ke zdraví [6].
  • Zvyšuje sílu, balanc i fyzickou odolnost, obzvlášť pokud jednotlivé polohy udržíte po delší dobu. Taky vás doslova nabije energií, na celý den.
  • Pomáhá ulevovat od chronických bolestí zad, někteří experti ji přímo doporučují, jako hlavní terapii.
  • Jóga pomáhá snižovat bolestivost oteklých kloubů při artróze [7].
  • Jóga pomáhá zvládat stres, čímž redukuje hladiny prozánětlivých cytokinů. Výsledkem je zvýšená imunita a zdravější srdeční činnost [8].
  • Pokud si zacvičíte před spaním, budete mít podle studií klidnější a delší spánek [9].

 

Reference:

  1. Health Benefits of Canoeing - Canoe & Kayak Direct (canoeandkayakdirect.com)
  2. Why a Strong Core Can Help Reduce Low Back Pain – Cleveland Clinic
  3. 11 Benefits of Hiking for Health and Well-Being – Bearfoot Theory
  4. These Benefits of Running are Actually Backed by Science | The Manual
  5. Swimming - health benefits - Better Health Channel
  6. 9 Benefits of Yoga | Johns Hopkins Medicine
  7. A systematic review of yoga for balance in a healthy population - PubMed (nih.gov)
  8. The Yoga-Heart Connection | Johns Hopkins Medicine
  9. Yoga for Sleep | Johns Hopkins Medicine
Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení