Dáváme dárky ke každé objednávce nad 300 Kč. Vybírejte ZDE!

Naučte se zvládat stres. 6 tipů, jak si poradit s psychickou zátěží

Tato zvláštní doba představuje vyšší nápor na naši psychiku a odolnost. Spousta z nás nyní pociťuje zvýšený stres a ten má na nás negativní dopad, který nám může dopomoci k nejednomu onemocnění či zranění. Proto jsme se nyní v našem článku zaměřili na to, jak stres eliminovat pomocí základních činností a pomocníků a opět se tak cítit lépe. Pojďte se inspirovat a některé nebo i všechny vyzkoušet.

stressed-man-sitting-on-the-bed-CCYX5LF (1)

Co je to vlastně stres?

Stres neboli napětí či psychickou zátěž nám způsobují krátkodobé nebo dlouhodobé vlivy, které působí na náš organismus. Stresory můžou být psychické nebo fyzické a způsobují postupné přetížení. Stresové faktory neboli spouštěče jsou například zodpovědnost (nezaplacené účty, zkoušky, pracovní úkoly), tragické události (úmrtí, rozvod, stěhování), vztahy a životní styl, ale i naše okolí - nadměrný hluk, chlad či horko a další. 

Stres dělíme na:
- EUSTRES - jedná se o pozitivní zátěž, která nás v přiměřeném rozsahu stimuluje k lepšímu výkonu (například zkoušky v autoškole = musím se učit)

DISTRES - jedná se o negativní a nadměrnou zátěž, díky které může dojít k poškození, vyvolání nemoci či dokonce v nejzazším případě i smrti (dlouhodobé působení jednoho nebo více faktorů)

Jak se stres projevuje?

Při delším působení a překročení jeho únosné meze pro vaše tělo, může dojít k psychickým a fyzickým projevům. K těm psychickým řadíme úzkost a deprese, které jsou takovou obrannou reakcí - "uteč", "schovej se" a "nevycházej". Z fyzických jsou to bušení srdce, vyšší krevní tlak, zvýšené pocení, roztěkanost, ale také pocit na omdlení (omdlení) a další. 

depression-Q4733GT (1)

Jak se stresem bojovat?

1. Spánek

Alfa a Omega našeho žití je všude vzpomínaný spánek. Tělo a mysl potřebují regenerovat a to lze adekvátně pouze během spánku, který je důležitý pro restart našeho organismu a přípravu na další činnosti a úkoly, které přijdou následující den. Navíc to jistě znáte sami, pokud nejste dostatečně odpočinutí, jste rychleji podráždění a vaše míra tolerance je hodně nízko. O spánku jsme pro vás psali článek "TIPY PRO KVALITNÍ SPÁNEK. CO JEJ OVLIVŇUJE A JAK HO ZLEPŠIT?", který si můžete přečíst tady

2. Procházka v přírodě, cvičení

O tom, že během cvičení se vyplavují endorfiny - hormony štěstí, jste již jistě slyšeli. Nemusí jít nutně jen o běh nebo například cviky v posilovně. Můžete také vyzkoušet jógu, která vám pomocí sestavy cviků a dechových cvičení pomůže stres zmírnit nebo úplně se jej zbavit. Pozitivní vliv na vás bude mít i procházka v přírodě, ať už se na ni vydáte sami nebo s nejbližšími. A pokud spojíte pohyb s následnou návštěvou sauny či masáže, vaše tělo vám po tomto relaxačním zážitku jistě poděkuje.

young-family-outdoors-walking-through-autumn-park-PWBLP9L (1)

3. Vyvážená strava

Nejlepší potraviny pro vaši psychiku jsou běžně dostupné a většinou je máte doma. Jedná se například o banány, ořechy a semínka, fermentované potraviny, ovesné vločky, mléko a další. Tyto potraviny obsahují látky a vitamíny, díky kterým se tělo stává odolnější vůči psychické zátěži. Naopak vyvarovat byste se měli alkoholu a průmyslově zpracovaným potravinám, které jsou navíc plné přidaného cukru. Opatrně i s kávou, přemíra kofeinu může také u některých citlivějších jedinců vyvolávat úzkostné stavy. 

assortment-of-food-containing-magnesium-7SLGM35 (1) (1)

4. Doplňky stravy

Zaměřit byste se měli pro začátek na tyto doplňky, kterých má běžná populace téměř vždy nedostatek - vitamín C, hořčík, vitamín B a vitamín D. Vitamín C pozitivně ovlivňuje depresi a navíc zvyšuje toleranci na stres a působí proti únavovému syndromu. Hořčík brání projevům úzkosti a také snižuje dopad stresových situací, protože má uklidňující vliv na autonomní nervový systém. Ideální je pravidelně užívat celý komplex vitamínů B, ale podstatnou roli hraje hlavně B12, který chrání nervový systém a zmírňuje dráždivost, také zlepšuje schopnost soustředění a napomáhá k udržení rovnováhy. Dále je vhodné doplňovat vitamín D, zinek a další. Vitamíny a minerály můžete zakoupit ZDE

5. Přírodní lékárna

Pokud byste rádi vyzkoušeli přírodní produkty, všeobecně se doporučují na zmírnění psychických obtíží bylinky jako kozlík lékařský, meduňka, třezalka a další. Můžete je zakoupit samostatně nebo již jako připravenou kombinaci. Z bylinek jsou k dostání čaje, tablety, tinktury a další. Novinkou na boji proti psychickým potížím jsou nově CBD konopné oleje, které vám pomocí přírodní cesty můžou pomoci tyto stavy zvládnout. Tyto oleje ale nepůsobí příznivě pouze na vaši psychickou stránku, ale mají i další pozitivní vliv, jako například zlepšení spánku, soustředění, zmírnění bolesti nebo zánětu, a jiné. 

ganja-C9P5ZRW (1)

6. Méně je někdy více

Tato rada je spíše všeobecná a každý si tam může najít to svoje. Vypněte televizi a nedívejte se stále dokola na zprávy, to stejné platí i pro vyhledávání informací na internetu, které vám způsobí jen další stres a informační charakter nemají většinou žádný. Omezte svoje působení na sociálních sítích a všeobecně na mobilu či PC. Stresující pro vás může být totiž i to, že na Instagramu uvidíte, že "ona" má zase novou kabelku nebo že "on" si odletěl na dovolenou. Všichni přece víme, že život na sociálních sítích a realita je většinou úplně jinde a každý sdílí světu jen "to dobré". Celkově se snažte vyhýbat těm vašim stresorům, které vás vyhodí ze sedla a vy cítíte nepohodu a neklid. Zajděte si raději na tu procházku nebo zaběhat.

 

Doufáme, že vám naše rady pomůžou ke zlepšení fyzické a hlavně psychické kondice. #StayPositive :) 

young-woman-doing-yoga-in-the-beach-5LV6UW2 (1) (1) (1)

Vytvořil Shoptet | Šablona Rubin | Design Tomáš Hlad.