Diety, kterým se raději obloukem vyhněte

Každý z nás má nějakou zkušenost s dietou, ať už byl výsledek pozitivní či negativní. Většinou pokud začneme po nějakém rychlém, snadném a zaručeném hubnutí pátrat, vyskočí na nás kvanta diet, které slibují za pár dnů doslova zázraky na počkání. Jakmile to začíná slovy "Zhubněte za 3 dny, týden, ...", nebo se jedná o jednostrannou dietu, jako jsou například "rýžová" či "jablečná, rychle od toho dejte ruce pryč. Které diety není vhodné zkoušet a proč, se dočtete v našem článku.

time-for-diet-KPWCN4M-min-min

Pokud se rozhodnete se sebou a svým tělem něco dělat, ať už zhubnout, formovat postavu, zbavit se nafouklého břicha, celulitidy, nebo vám jde o to se cítit celkově lépe, důležité je najít správný směr a změnit svůj životní styl. Zázraky na počkání v podobě tuky požírajících polévek, rychlého úbytku kil slibujících diet, či jídelníček skládající se jen z pití nápojů připravených z prášku, to není ten správný začátek na vaší cestě za dlouhodobou a udržitelnou změnou.

Rozhodně nezačínejte hledat na internetu pod hesly "jak rychle zhubnout", nebo "jak zhubnout 5 kilo za týden". Tudy bohužel cesta nevede. Kdyby to bylo tak jednoduché, byli bychom štíhlí a fit všichni. Týdny bychom se doslova cpali vším možným, od hamburgerů, přes hranolky až po sušenky, a pak si dali týden této "super diety" a bylo by zase na pár týdnů po problému.

Zaměřte se na dlouhodobý cíl a stanovte si, čeho vlastně chcete dosáhnout. Nezačínejte na posledních chvíli kvůli tomu, že se blíží léto, prázdniny, dovolená, nebo třeba nějaká oslava, na které chcete zazářit, plánování není otázkou týdne. Vůbec nejlepší motivací by pro vás ale mělo být ne to, že zhubnete, ale že budete mít zdravé tělo, sníží se vám únava, budete lépe spát, a další benefity, které změna životního stylu přinese.

Které diety se ale právě se zmíněným zdravým životní stylem neslučují a můžou vám spíše uškodit než pomoci? Nemluvě o bohužel velmi častém JOJO efektu, který je u těchto diet spíše pravidlem, a při němž můžete nabrat zpět kil ještě více, než jste vlastně původně ztratili.  

 Rýžová dieta

Z názvu je patrné, že tento typ diety je založen na konzumaci rýže. Principem je, že 3-10 dnů jíte maximálně 220 g rýže na den a tuto dávku si rozdělíte na 5 porcí. Po pár dnech přidáváte postupně zeleninu nebo maso. Slibovaný úbytek za 10 dnů je 3-5 kg. Vzhledem k monotónnosti jídelníčku přijde po opětovném zavedení potravin rychlý nárůst váhy. Někteří ji využívají ke krátkodobé očistě střev díky tomu, že je rýže bohatá na minerály a vlákninu, ale my ji nedoporučujeme jako vhodnou ani k hubnutí a ani k případnému detoxu.

assortment-of-various-grains-and-rice-in-bowls-325-RVVR6MP-min

Tukožroutská polévka

Tato polévka slibuje po týdenním užívání úbytek váhy až o 4-5 kg. Bohužel ale ztratíte spíše vodu a svalovou hmotu. A když se podíváte na jednostranné zaměření takové stravy, je jasné, že budete postrádat i spoustu živin. Navíc, ač název obsahuje slovo "TUKOžroutská", opak je pravdou. Tuky se díky této zázračné polévce opravdu neztratí. Zde je následný JOJO efekt pravidlem.

Jablečná dieta

I tady je již z názvu zřejmé, která potravina hraje v jídelníčku prim. Tato dieta se drží 3 dny a zhubnout při ní můžete až 3 kilogramy. Za den smíte sníst maximálně 10-12 jablek. A vzhledem k tomu, že opravdu kromě již zmíněných jablek nic jiného jíst nemůžete, opět se jedná o nezdravý způsob hubnutí.

red-apple-and-measuring-tape-PZ6MKFP-min

Mléčná dieta

Tady se kromě mléčných výrobků konzumují v rozmezí 8-16 dnů i vejce, zelenina, ovoce a libové maso. Jedná se o přesně stanovený jídelníček, kdy denně přijmete v předem daném plánu maximálně 400–600 kcal. Mléčná dieta je asi nejméně vhodná ze všech námi představených. Budete pociťovat neustálý hlad, a díky nízkému příjmu živin může dojít ke zvýšenému pocitu únavy, podrážděnosti, ale také pocitům na omdlení až kolapsu. Jídelníček je velmi nevyvážený a tím, že trvá až 2 týdny, tělo přichází o mnoho minerálů, vitamínů a živin potřebných pro jeho fungování. Dojde opět k rychlému úbytku kil na váze, ale za cenu možného poškození zdraví. A opět po skončení diety přijde na řadu obávaný JOJO efekt.

Ananasová dieta

A zde se opět konzumuje pouze jedna potravina. Jedná se o čerstvý, nijak upravovaný ananas. Sníst ho můžete za den až 3 kg. Principem ananasové diety je to, že radikálně snížíte přísun energie do těla. Ananas patří mezi nízkokalorické ovoce a proto tělu nedodává potřebný přísun sacharidů pro jeho fungování. Tělo si tak zdroj energie musí hledat jinde. Začne tedy spalovat z vlastních zásob a to tukových. Bohužel ale současně dochází i k úbytku svalové hmoty.

pineapples-on-a-dark-wooden-background-X4FHN6C-min

 

Doufáme, že vám náš článek nepřinesl inspiraci k vyzkoušení některé z uvedených diet, ale spíše poučení o tom, čemu se raději vyhnout a netrápit tak nejen sebe, ale i své tělo. Zaměřte se raději na vyvážený a pestrý jídelníček. Snažte se zahrnout do svého stravování všechny potřebné složky, jako jsou bílkoviny, tuky a sacharidy. Hlídejte si příjem tekutin, jezte dostatek zeleniny, ovoce, nezapomeňte na bílkoviny a samozřejmě i zdravé tuky jako jsou například ořechy, avokádo, nebo olivy. A pokud k tomu přidáte pravidelný pohyb, třeba jen ve formě procházky, uvidíte že není důvod se trápit a držet diet, které vám spíše rozhodí organizmus, než pomůžou na cestě za vysněnou postavou.

salad-diet-FVEQN53

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.