Slevy na oříšky, másla a lyofilizované ovoce celý měsíc -->NAKUPOVAT!

Jak efektivně předejít jarní únavě? Víme, jak na to!

Autor článku: Michaela Polcarová 

 

S příchodem prvních jarních paprsků se můžeme častokrát cítit unaveni, malátní a bez energie. Zatímco příroda rozkvétá a probouzí se po zimním spánku, my se paradoxně cítíme psychicky a fyzicky slabí.

 Z čeho jarní únava vzniká?

Jarní únava není žádná konkrétní diagnóza, ale i tak ji většina z nás s úderem jara pociťuje. Ať už jarní únava nebo podzimní deprese, oba stavy mají souvislost s biorytmy, které nás výrazně ovlivňují. Je to z toho důvodu, že máme po té temné sychravé zimě nedostatek sluníčka a teď paradoxně to pociťuje naše tělo nejvíc, když se mu začíná dostávat. Sluneční světlo je nezbytné pro tvorbu vitamínu D. Dalším viníkem je i nedostatek vitamínů a minerálních látek, protože buďme upřímní, přes zimu nemáme možnost jíst kvalitní čerstvé ovoce plný těchto tělu důležitých látek. Během zimy se také zvyšuje riziko infekčních onemocnění, jsme častěji nachlazeni, a tak do jarních měsíců přicházíme s oslabenou imunitou a možná v nás ještě nějaký ten moribundus doznívá. Během zimy se také více zdržujeme doma, a právě i nedostatek pohybu je jedním z viníků. Chlad působí negativně na naše svaly, klouby i imunitní systém a my tak podvědomě dostáváme tělo do stresu.

Depositphotos_7210983_s-2019

Takže jak mu pomoci?

Začneme u stravy. Ta hraje jednu z klíčových rolí, ať už se bavíme o kterémkoli tématu, protože to, co dáváme do našeho těla, a čím ho zásobujeme, hraje důležitou roli. Máte to jako s autem. Také do něj investujete kvalitní palivo, abyste v polovině cesty nezůstali někde viset a auto se vám neporouchalo. To stejné máte s vaším tělem. Kvalitní stravou mu dáte kvalitní palivo, aby fungovalo, jak má. Ve vašem jídelníčku by měli být zastoupeny hlavní makroživiny – bílkoviny, sacharidy, tuky. Bílkoviny v podobě masa, vajec, ryb, mléčných výrobků nebo sójových výrobků. Sacharidy získáte z obilovin a luštěnin a zdravé tuky díky kvalitním olejům, oříškům nebo avokádu. A pak nesmíme opomenout ani důležitost ovoce a zeleniny, která nám právě dodá ty chybějící vitamíny, minerální látky a vlákninu. Nešlápnete vedle ani tehdy, jestli se pro začátek rozhodnete vitamíny suplementovat. Určitě se vyplatí investovat do kvalitního multivitamínu nebo vitamínu C. Vitamín C doporučujeme kombinovat se zinkem, který zvyšuje jeho vstřebávání. Imunitní systém podpoříme jak vitamíny, tak antioxidanty, jako je beta-karoten, již zmíněný vitamín C, E nebo Koenzym Q10. Poslední dobou se stala hitem v posilování imunity i ledová sprcha!

 

Co získáte studenou sprchou po ránu?

  • Pocit, že už nic horšího vás ten den nemůže potkat
  • Rychlé probuzení
  • Zlepšení regenerace
  • Menší pocit stresu a úzkosti
  • Silnější imunitu
  • Odolnější mysl

 Věřte, že z takové "maličkosti" vytěžíte mnohé. Naučíte se vyhrávat sami nad sebou, budete psychicky odolnější a naučíte se lépe zvládat vypjaté situace. Díky takové spršce vyplavíte celou rotu hormonů, které vás nabudí do nového dne. A mimo - to ledová sprcha zmírňuje pocity úzkosti a stresu. Ke zdravé stravě se samozřejmě váže i pitný režim. Horké svařáky a grogy teď vyměňte za osvěžující vodu doplněnou o limetku, citron či okurku a dávejte přednost neslazeným vodám.

Obrázek2

Vyspěte se do růžova

Dalším důležitým bodem je spánek. Ten rozhodně nezanedbávejte. Ideálně byste měli denně naspat 7-9 hodin, aby vaše tělo dokázalo správně zregenerovat a vy měli zase sílu do dalšího náročného dne. Ke zklidnění organismu můžete vyzkoušet meditaci, jógu či autogenní trénink.  

Naučte se odpočívat a redukovat stres

Vyhnout byste se měli i stresu, což je hodně obecná rada a je nám jasné, že vy lusknutím prstu se nehodíte do pohody, ale jde spíš o to, snažit se věci si tolik nebrat. Ke zmírnění napětí a stresu mohou pomoci výtažky z léčivých rostlin. Například kozlík lékařský, meduňka lékařská, Aswaganda, která zvyšuje energii, výkon a zlepšuje schopnost regenerace. Rhodiola zmírňuje únavu, zvyšuje vitalitu a poskytuje ochranu před mentální a fyzickou únavou. A zmínit si můžeme i Cordyceps, který zvyšuje energii, fyzický výkon a také zlepšuje regeneraci.

 

Obrázek3

Pohyb nastartuje tělo i duši

Ruku na srdce, že přes zimní období toho pohybu tolik není, jako když je krásné slunečné počasí. S přibývajícím pohybem a sportovním vytížením vyplavíte nastřádané endorfiny za celou zimu, zvýšíte si kondičku, zlepšíte fyzičku a věřte, že najednou bude energie na rozdávání. Pohyb dělá divy, a to nejen že díky pravidelnému pohybu můžete shodit pár nadbytečných centimetrů, které se během zimy nashromáždily, ale ještě budete překypovat dobrou náladou!

 

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení