Dáváme dárky ke každé objednávce nad 300 Kč. Vybírejte ZDE!

Protizánětlivá strava. Jak poznám, že mám v těle zánět?

Naše tělo se potýká s kdekterými neduhy a nemoci. Jedním takovým zdravotním rizikem je vzniklý zánět v těle.

Co si pod tím představit? Co znamená, že máme v těle zánět?

Zánět rozdělujeme na dva druhychronický a akutní. Akutní zánět nám zachraňuje život. Když se například řízneme nožem, v těle se spustí zánětlivé reakce, což je odezva našeho imunitního systému na poškození tkáně. Imunitní systém vyšle armádu bílých krvinek k poškozené části, aby ji opravil.

Zánět je tedy fyziologická obrana reakce našeho imunitního systému na jakoukoliv škodlivinu či úraz, který se nám přihodí. Projevuje se zarudnutím, otokem nebo bolestí.inflom

  • Akutní zánět je v těle nutný, aby pomohl vyléčit akutní trauma. Během zánětu je tkáň zaplavena bílými krvinkami a buňky vylučují zánětlivé látky, například interleukiny. Všechny tyto reakce jsou důležité, protože zastavují poškození v okolí poranění.
  • A pak tu máme druhý typ zánětu chronický, který je na rozdíl od akutního neviditelnou hrozbou pro naše tělo, a je něco jako následek akutní infekce nebo úrazu. Dle výzkumů, chronické záněty jsou součástí většiny civilizačních nemocní. K jeho vzniku náš organismus nepotřebuje určitou událost, která zánět vyvolá. Chronický zánět může trvat i několik let. Může zbýt způsoben neustálým drážděním, například v důsledku infekce, přílišné konzumace určitých druhů potravin, nadměrného stresu, vlivu chemikálií, kouření nebo obezity, při níž tukové buňky vylučují zánětlivé látky.

Mezi další faktory se řadí věk, protože samoléčebné procesy se s přibývajícími léty zpomalují a nedosahují takových schopností. Dále nedostatek důležitých živin a antioxidantů, vitamínů jako například vitamín C a D, nerozpoznané potravinové alergie, metabolické poruchy jako cukrovka nebo selhávání ledvin či konzumace antibiotik.

 zelenina_1

Zánět je hlavní příčinou všech chronických civilizačních onemocnění.Doba a prostředí, ve kterém žijeme, zatím přináší léky jako ibuprofen nebo indmetacin jakožto léčebnou metodu proti zánětu. Takové léky ale pouze potlačují nežádoucí účinky zánětu a nijak ho neléčí.

Abychom opravdu přecházeli zánětům, musíme se na celou problematiku zaměřit komplexně a začít jak jinak, než od stravy.

Jak poznáte, že máte v těle zánět?

Zánět může v našem těle přetrvávat měsíce až klidně roky. Jedná se o následek nevhodné dlouhodobé životosprávy a celkového životního stylu.

Ačkoliv se můžeme na první dojem cítit a i vypadat zdravě a svěže, netušíme však, co se odehrává uvnitř nás, v našich tkáních a buňkách.

Je proto velice důležité vnímat signály našeho těla, a jednat co nejdříve, jestli budeme mít nějaká podezření.

 Nejčastější subjektivní příznaky zánětu:

  • Trvalá únava, pocity bez energie
  • Zadržování vody a tím spojené otoky
  • Kožní ekzémy a vyrážky
  • Bolest svalů, šlach a kloubů
  • Alergie, astma, rýma
  • Nadváha, zejména v okolí břicha
  • Bolesti žaludku, vředy, zažívací potíže

 zádaváha_1

Zmenšit riziko vzniklého zánětu nebo uhasit prvotní příznaky, lze omezením prozánětlivých potravy ze stravy, jako jsou polotovary, průmyslové výrobky, rafinované oleje, některé obiloviny, a v některých případech možná i lepek.

 

Co si z toho vzít závěrem?

Chronický zánět je pro tělo velice škodlivým procesem, který může mít za vinu celou řadu onemocnění nebo může ještě prohloubit a zhoršit nemoc, která nás momentálně trápí.

Ve značné míře je vznik zánětu ovlivněn naším chováním – ať už nevhodnou stravou, nedostatečným pohybem nebo nadmírou fyzického a psychického stresu.

Snažte se proto o sebe více dbát, dbát na vyváženou a pestrou stravu, která bude zahrnovat veškeré živiny a antioxidanty, více se přirozeně hýbejte, sportujte a věnujte čas i svému duševnímu zdraví – ať už formou meditace, jógy či dechového cvičení.

Ve stravě dbejte na dostatek kvalitních bílkovin, které můžete čerpat z kvalitního masa, ryb, vajec či mléčných výrobků.

bílkoviny

Mezi kvalitní zdroje sacharidů patří zejména brambory, rýže, kuskus, celozrnné a žitné pečivo, jáhly, bulgur, quinoa. No a mezi oblíbené zdroje tuku musíme v prvé řadě uvést milované ořechové máslo, oříšky, semínka, kvalitní oleje, avokádo či olivy.

 

 trohuhelnik

Na svém talíři nezapomeňte ani na zástupce vlákniny jako je čerstvé ovoce a zelenina a jako třešničkou na dortu bude pravidelný pitný režim v podobě čisté vody či bylinných kvalitních čajů. Každý malý, i kolikrát jen nepatrný detail, může mít obrovský pozitivní vliv na vaše zdraví.

Autor článku: Michaela Polcarová 

Vytvořil Shoptet | Šablona Rubin | Design Tomáš Hlad.